mandag 31. juli 2017

En dag i Karin og Carl Larssons hjem i Sundborn




Sundborn er et iddylisk lite samfunn på landet litt nordøst for Falun. Her arva Karin ei lita stue, kalt Lilla Hyttnäs, som senere skulle bli hjemmet til familien på ti med stort og smått. Huset er bygd på flere ganger og fikk til slutt 18 rom. Hvert enkelt av dem er innreda unikt med Karins tekstiler og Carls dekorasjonsmalinger. "Genom en lek med olika stilar fick varje rum sin speciella karaktär."





Det er ikke lov å ta bilder inne, så da blir det bare eksteriørbilder på bloggen.




Huset har seks ulike fasader!




I haven vokser blomster med de svenske farvene...




Carl Larsson dekorerte den lokale kirken, alterveggen




og det nordre transeptet.




Familien ligger begravd på kirkegården.





Fra Kirkegata, bak stakittgjerdet gror det hvite geiterams. Det må da være en sjeldenhet?





Carl Larssons akvareller

2 kommentarer:

  1. Der var vi også for et par somre siden. Fint sted! :)
    I år har vi feriert i Norge, og bl. a. sett smykkeutstillinger som jeg forteller om på bloggen min.

    SvarSlett
  2. For et vakkert sted! Herlige gamle hus, og som du skriver, med ulike fasader. Nydelig også i uteområdene. Kanskje jeg må ta meg en tur dit!
    Synd at du ikke fikk tatt bilder inne. Tenker det var fine farger!
    Hilsen fra Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.